Din krop er stærkest når den er sund

Indholdsfortegnelse

Bevæg dig. Ryst rump og smil til verden mens du gør det. At få en sund krop handler om at vide, hvad der gør kroppen sund og rask. Og det er der mange ting, der gør. Men start med at finde ud af, hvordan du kan lide at bevæge kroppen. Er du til rumperyst og Salsamusik?

Er du til jernstænger og Tekno? Eller er du til pilates og House? Du skal starte med at finde ud af, hvad du kan lide at lave og hvordan du kan lide at bevæge dig. Nogle mennesker er til dans andre er til løb. Og tænk også over, hvordan du gerne vil have det i kroppen bagefter din træning. En sund krop bevæger sig rigeligt, får masser af vand og spiser sundt.

Sund mad indeholder masser af frugt og grønt, både morgen, middag og aften. Start dagen med en frugt og grøntsagssmoothie, lav en salat til frokost og sørg for at få masser af grøntsager til aftensmaden. Betyder det, at man så skal holde sig helt fra de søde sager (dem vi tyer til når vi har lidt travlt, hænger lidt med mulen, keder os eller bare er i HYGGE humør).

Nej, det skal du ikke nødvendigvis, men du kan prøve at begrænse det, så det er de sunde madvarer, der fylder mest hos dig og de usunde der fylder mindst. Hvis du ikke ved, hvor du skal starte, kan du begynde at skrive alt det ned som du spiser i løbet af dagen.

Og, ja, du bliver nok overrasket over, hvad du spiser. Ofte tænker vi nemlig ikke over, at vi liiiiige fik et stykke chokolade til formiddagskaffen, lidt kage til frokost, lidt nachos inden aftensmaden og at der vist nok røg 2,5 glas vin ned (og ikke 1) i løbet af aftenen. Hav blok og pen klar og skriv alt det ned, som rammer din tunge i løbet af dagen. Når dagen er omme kan du kigge på listen og spørge dig selv, hvad du synes om resultatet. Hvis du er godt tilfreds, så lad det blive ved det. Men hvis du kan se, at der nok er for meget fedt, sukker og alkohol – ja, så kan du lige så langsomt gå i gang med at ”justere” lidt på indtaget af de forskellige mad – og drikkevarer. Start med små skridt i starten, der er ingen grund til at lave en kold tyrker, det er de færreste, der kan holde sig til en ny livsstil, hvis de lægger for hårdt ud.

Andre sider om sundhed:

  1. bedreholdning.dk
  2. engodloebetur.dk
  3. enguidetilsundhed.dk
  4. fitnessbladet.dk
  5. fitnessexperten.dk
  6. friskogsundmad.dk
  7. helseogsundhed.dk
  8. simplebalance.dk
  9. sunde-madvaner.dk
  10. sundesager.dk
  11. sundhedidanmark.dk
  12. sundhedshjaelpen.dk
  13. sundhedsmagasin.dk